top of page

Ungforsk på NMBU

På Ungforsk NMBU den 18. og 19. september kan du få oppleve realfag, teknologi og forskning på nært hold gjennom et forrykende vitenshow og aktiviteter ledet av vitenpedagoger og studenter!

Vi setter i gang årets UngForsk med en skikkelig pangåpning.

​

Vitenparkens superformidler «Forsker-Frederic» digger vitenskap – han disker derfor opp med sine favoritteksperimenter for å spre entusiasmen. Artigere måte å lære om vitenskap og bærekraft på finnes ikke!

​

Etter en liten pause vil elvene gå videre til sine valgte aktiviteter. Alle aktivitetene foregår fysisk og vil bli ledet av en dyktig pedagog fra vitenparken.

​

​

​

Program

Pulje 1 - Kl. 09:30 til 12:45

​

09:30 - Vitenshow med Forsker-Fredric

10:30 - Felles avgang til Samfunnet

10:45 - Enkel lunsj fra SiÅs

11:15 - Aktivitet

12:45 - Programslutt

​

Pulje 2 - Kl. 11:15 til 14:30

​

11:15 - Vitenshow med Forsker-Fredric

12:15 - Felles avgang til Samfunnet

12:30 - Enkel lunsj fra SiÅs

13:00 - Aktivitet

14:30 - Programslutt

Aktiviteter

Aktiviteter

Vitenparkens pedagoger har laget  aktiviteter for UngForsk. Man setter opp en prioritert rekkefølge over ønskede aktiviteter da det er begrenset med plass. Dersom du melder din klasse/gruppe ønsker forskjellige aktiviteter må man sende inn flere påmeldinger. 

 

Aktivitetene for NMBUs UngForsk 2024 er:

 

1. Matvitenskap: Fremtidens matproduksjon, bærekraft og prosessert mat

Hvilke utfordringer har vi med dagens matproduksjon, hvordan påvirker og påvirkes maten av klimaendringene, og hvordan kan forskning og ny teknologi innen matproduksjon være med på å løse disse utfordringene? Elevene vil møte studenter i matvitenskap som forteller om hvorfor de ville studere akkurat dette faget og hvordan de ønkser å bidra til en mer bærekraftig matproduksjon i fremtiden.


2. CRISPR og bioteknologi
 

Å endre det genetiske materialet til organismer vi omgås, har mennesker gjort helt siden vi var jegere og sankere. Men først i senere tid har de virkelig revolusjonerende vitenskapelige fremskrittene skjedd. Innen dagens bioteknologi er CRISPR det nye hotte. Det sies å være det største gjennombruddet siden DNA ble oppdaget. Men hva er det egentlig, og hvorfor er det så revolusjonerende i forhold til tidligere genmanipulering?


Her får dere innsikt i hvordan genteknologi med CRISPR Cas9 kan være en del av løsningen på sultkatastrofen. Dere får lære hvordan CRISPR Cas9 fungerer på mikronivå, samtidig som dere må heve blikket i en engasjerende diskusjonsoppgave om muligheter og utfordringer. Dere vil jobbe praktisk i grupper med Vitenparkens egne DNA-brikker for å løse FNs bærekraftmål nummer 2 – å utrydde sult.


3. Innovasjonsutfordring
 

Verden står ovenfor en rekke utfordringer. For å løse flere av disse trenger vi kunnskap, innovativ teknologi og ikke minst en stor dose kreativitet. Bli med på en leken og kreativ innovasjonsprosess hvor vi bruker teknologi og hobby-utstyr for å løse de store verdensutfordringene.


Her skal dere jobbe i grupper. Dere må bruke flere av ferdighetene som kalles «århundrets ferdigheter», som for eksempel evne til å samarbeide og kommunisere og finne ut hvordan dere skal bruke ny informasjon. Sammen skal vi utvikle spenstige prototyper som kan bidra til fremtidige grønne løsninger.

​

4. Meltdown

​

Hvilke fysiske prinsipper driver oppvarmingen av jorden? Hvordan bruker man disse prinsippene i samfunnet? I dette undervisningsopplegget blir elevene gitt en utfordring som skal løses før tiden renner ut! Kunnskap om energi, kjemi og miljø blir satt på en iskald prøve. Hvilke av gruppene løser sin utfordring på best måte?

​

I etterkant av utfordringen, vil noen av prinsippene bli undersøkt på egen hånd. Hvilke effekter har saltnivået i havet? Hvilke konsekvenser har lyse og mørke og overflater for den globale oppvarmingen? Og hvordan isolerer man best mot varme?

​

5. KodeKunst
 

Her skal vi oppdage naturinspirerte mønstre! Disse skal vi programmere og gjenskape med Sysiphus: en maskin som drar en metallkule gjennom sand for å tegne mønstre.


Elevene jobber sammen to og to i grupper og programmerer med blokker eller i Python. Hver gruppe får sin egen Sysiphus-maskin å skape KodeKunst med!

​​

6. Matvalget
 

Bli med på en reise som utfordrer og inspirerer, og som viser at bærekraftig mat kan være både spennende og smakfull.

Hvordan vil fremtidens mat se ut i møte med klimautfordringer og en økende verdensbefolkning? Elevene engasjeres i viktige spørsmål om maten vår, bærekraft og fremtidens matproduksjon. Vi smaker på «nye», smarte matvarer, og ser på hvordan våre matvalg har en betydning for fremtiden. Elevene utvikler egne matkonsepter og argumenterer for valgene de har tatt.

I denne økten får elevene bruke stemmen sin både verbalt, kreativt, og med stemmeseddel - avslutningsvis holder vi selve Matvalget!

 

​

​

Påmelding

​

Påmeldingen åpnet klokken 09:00 den 14. august. Det er begrenset med plasser og førstemann-til-mølla som gjelder. Programmet for 2024 er nå fullbooket. 

bottom of page