Tema 2:
Kunstig intelligens og teknologi
Kunstig intelligens har for fullt gjort sitt inntog i livene våre. Møt noen av dem som forsker på hvordan kunstig intelligens kan brukes, og hør om noen av mulighetene – og begrensningene.
Du møter:
Sondre Wold, Institutt for informatikk
Kunstig intelligens
Sondre vil fortelle om når vanskelige ting er enkle og enkle ting er vanskelige. I år er det åtte år siden Elon Musk lovte at fullt selvkjørende biler var rett rundt svingen, men per dags dato fungerer denne teknologien kun i få tilfeller. Hvorfor er det sånn? Hør om hvordan det kan ha seg at enorme produkter med kunstig intelligens, slik som for eksempel ChatGPT, er i stand til å skrive en eksamen i historie, samtidig som de ikke klarer enkle regnestykker, og hvordan dette henger sammen med at en Tesla kan kjøre på autopilot midt i Los Angeles, men ikke på en ensom landevei i Finnmark.
​
Martine Tan, Institutt for informatikk
Bildegjenkjenning
Martine forteller om kunstig intelligens og bildeanalyse. Hvordan lærer vi maskiner å «se», og hva kan vi bruke denne teknologien til?
Carl Andreas Lindstrøm, Fysisk institutt
Akseleratorteknologi: fra trebuchet til plasma-bølger
Carl ser på akselerasjon, fra gravitasjonskraft, via middelalderske trebucheter og kruttvåpen, til “vanlige” partikkelakseleratorer og det han selv jobber med å utvikle nå; plasmabølgeakseleratorer. Men hva kan slike partikkelakseleratorer brukes til?
Workshop
Velg 1:
Kodeknekkeren
Koding og kryptografi er viktige for å sikre datasystemer og kommunikasjon. I dette opplegget får du prøve deg som kodeknekker. Laget ditt får en boks låst med kodehengelås. I tillegg får dere utstyr som må brukes for å finne frem til koden som åpner hengelåsen. Inne i denne boksen finner dere en ny boks med hengelås og nytt utstyr for å knekke denne koden osv. Det laget som først får låst opp den innerste boksen blir kodemester.
Spill og puslerier
Spill, lek og «puzzles» er populært i alle kulturer. I dette opplegget får du prøve deg på flere typer spill og oppgaver. Du og din partner spiller delvis mot hverandre og delvis på lag. Bak mange spill ligger det en skjult matematikk, – og kjenner du den finnes det kanskje en strategi som gjør at du er sikker på å vinne. Eller kanskje det går an å bruke spillene/oppgavene til å vise at noe faktisk er umulig?
Eksperimenter med naturlovene
Visste du at de samme naturlovene som holder en magnet på kjøleskapet ditt, også beskytter jorda mot farlig stråling? De muliggjør dessuten all slags uunnværlig teknologi, fra turbiner til datamaskiner. Bli med på å bruke eksperimenter og simuleringer for å lære om disse naturlovene slik en fysiker gjør!​
Smart solbeskyttelse med Mikro:bit
Institutt for informatikk inviterer elevene til en interaktiv workshop hvor vi bruker Mikro:bit til å styre en smart solskjermingsenhet. Elevene lærer litt om programmering og elektronikk, og jobber med et konkret eksempel på hvordan teknologi kan brukes til å forbedre hverdagen vår.
Workshopen starter med en kort innføring i hvordan Mikro:bit fungerer. Elevene trenger ikke å kunne programmere fra før, vi går gjennom grunnleggende programmering som er nødvendig for å kontrollere enheten. Elevene skal programmere en solskjerm som snur seg avhengig av hvilken retning sollyset kommer fra.
Vi ser frem til en time med læring, kreativitet og innovasjon.
OBS: elevene må ha med egen laptop som ikke er sperret for USB-tilgang. ​​
Droneprogrammering
Hvordan få en drone til å fly av seg selv? Med en programmert rute så klart!
​
I denne workshopen lærer du å blokkprogrammere, slik at du kan bestemme banen til en drone. Dere jobber på lag, og dronene dere programmerer skal konkurrere mot de andre dronene. Kom og få et inntrykk av hvordan det er å være student på Elektronikk, informatikk og teknologi studiet! Du trenger ingen erfaring med programmering fra før av. ​​